Resumen:
Kay kunan rurashka taripaykakan.“Kari warmi wawakunata kichwa shimipi yachachiypi, yachaypi paktaripi mutsurikunata yachachinkapa ushay”.Santiago de Guayaquil” Ishkay Shimi Kawsaypura Yachana Wasipi, Bastión Popular Ayllu llaktapi, Tarki Kitillipi, Guayaquil Kitipi, Guayas Markapi, 2013-2014 yachay pachakunapi rurashka llankaymi kan. Kay llankay taripayka shuk shina ruraykunawanmi ñawpakman rishkachik, shinallatak,shinallatak rikuchikwan, shina yanapankapa taripaypi, yupaykunawan, chaypika usharirkami tapuykuna, rimachishka yachaypiyarkikunata shina: yachakkuna, yachachikkuna, yayamamakuna iantes,chaykunami usharirka tukuy ima nishka tapuykunata willarkakuna, chaypi riksinkapa kichwa shimi yachaypi imashina kashkata rikunkapak, alli kashkataka ñawpakman apankapak, shinallatak mana allikunataka anchunchinkapak tukuy yachaypi yaparikkunata rikushpa, kashpa paktachirkanchik. Shuk kuskapika, wawakunapa aycha tullu sinchiyachipi, allikunapi paktachi, yuyaykunata sinchiyachipi shina alli paktachinkapak yayamamakunapak yanapawanmi may sumak alli kan. Kayshukpika yaparinmi imashina yachachimanta, imawan yacahinamanta, pukllaywan yachachinamanta, pakta yachaykunatami charin. Shinallatak, Unesco, OIT, Ecuador mama Llaktapak kamachipi, LOEI paypak uchilla kamachikpi, kichwa shimi yachaymanta, kay tukuy pankakunapimi rimakun kichwa runakunapak, runallaktaypurapak yachayta ñawpakman apana, kay tukuy paktachikuna, willaykunatami charin. Kay willaykunatab tantachinapak usharirkami, alli rikushpa yachay, yachaykunata pichiyachishka, shinallatak ñukapa yuyaykunata shimpapuraywan rurashka, mañaykuna, kutin rikushkakunawanpish, chashnami yachakukkunawanka kichwa shimita yachaypika ashtawan alli rinkakauna, shina tukuy minkarishkakunata yachaypi ushashpa, sumak shimita yachay tukunkapak.
Descripción:
El presente trabajo de investigación sobre el “Uso de los materiales didácticos en el proceso de enseñanza aprendizaje de los niños y niñas en el área de kichwa”, fue realizado en el Centro Educativo Comunitario Intercultural Bilingüe “Santiago de Guayaquil”, ubicado en Bastión Popular de Bloque 1B, de la Parroquia de Tarqui, Cantón Guayaquil, Provincia de Guayas, en el periodo escolar 2013-2014. La investigación monográfica es de carácter cualitativa, cuantitativa y descriptivo; se utilizó las técnica científicas como las encuestas y entrevistas a los actores educativos como son los estudiantes y padres de familia, con estos instrumentos se recabó la información necesaria y requerida para aprovechar las fortalezas del talento humano y suprimir las debilidades que posee en el aprendizaje de la idioma kichwa. Por otro lado, contiene los elementos teóricos básicos de aprendizaje, materiales didácticos, técnicas, estrategias lúdicas y pedagógicas de aprendizaje; contiene también sobre los derechos de pueblos y nacionalidades indígenas relacionados a la educación en su idioma y cultura, contemplados en Constitución de Ecuador, LOEI, su Reglamento, OIT y la ONU. Los datos fueron analizados con la respectiva argumentación, equiparando con propuesta planteada y la respectiva sugerencia, de esta manera para mejorar el rendimiento en el aprendizaje del idioma kichwa de los estudiantes, a través de la utilización de técnicas, estrategias, instrumentos, métodos y mecanismos que ayuden a desarrollar la eficiencia lingüística.